جزئيات فني و منتشر نشده از بخش‌هاي مختلف فضاپيماي سرنشين‌دار ايراني

فضاپيماي سرنشين‌دار ايراني از ۹ زيرسيستم اصلي و ۲ سازه اصلي و زيرين تشكيل شده و قرار است اولين فضانورد ايراني را به فضا پرتاب كند.

 

139504131011105178059244فضاپيماي سرنشين دار ايران كه قرار است اولين فضانورد ايراني (فضانوردي كه ايران خودش به فضا اعزام كرده است) را به فضا اعزام كند، از مرحله طراحي مفهومي و توليد ماكاپ عبور كرده است. اين فضاپيما طبق پيش بيني انجام شده بايد تا پايان سند چشم انداز بيست ساله (۱۴۰۴) به فضا پرتاب شده باشد.

از آنجايي كه توليد اين فضاپيما به دليل اينكه اولين نمونه ساخت داخل است، كاري بس سنگين تلقي شده و نيازمند زمان زيادي بود، لذا از مدت‌ها پيش كار مطالعاتي و تحقيقاتي روي آن آغاز شده است.

در واقع مي‌توان گفت كه، كار تحقيقاتي اين پروژه از سال ۱۳۸۵ با پرتاب اولين نسل از راكت‌هاي فضايي كاوشگر، توسط ايران كليد خورده است. اولين فضاپيماي كاوشگر ايراني در سال ۸۵ با نام كاوشگر ۱ به فضا پرتاب و حامل موفق شد كه فضاپيما را تا ارتفاع ۱۰ كيلومتري از سطح زمين بالا ببرد و اين اولين گام ايران در حوزه تحقيقات و مطالعات ميداني و دستيابي به تجربيات لازم براي اعزام انسان به فضا بود.

پس از دستيابي به موفقيت در اعزام اولين كاوشگر ايراني به فضا، جمهوري اسلامي موفق شد كه ۷ كاوشگر ديگر را نيز در سال‌هاي ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ به فضا پرتاب كند و عملا در چند نوبت متوالي موفق به اعزام و بازيابي موجود زنده به فضا كرد كه در آخرين نمونه، كاوشگر پژوهش در سال ۱۳۹۲ موفق شد كه دومين ميمون فضانورد ايراني را كه فرگام نام داشت به فضا برده و زنده به زمين بازگرداند.

ff

فرگام، لحظاتي پس از بازگشت به زمين

حالا با تجربه‌اي ۱۰ ساله، ايران در پي ساخت اولين فضاپيما و راكت حامل براي اعزام اولين فضانورد ايراني به فضا است. تجربيات كسب شده در سال‌هاي گذشته، دستيابي به اين مهم را در دسترس قرار داده و قطعا ايران مي‌تواند جزو كشورهاي معدودي باشد كه توانسته‌اند انسان به فضا اعزام كنند.

براي دستيابي به موفقيت در تحقق اين پروژه مهم، راكت و فضاپيمايي طراحي و ساخته خواهد شد كه هم اكنون طرح آن آماده شده و پيگيري‌ها براي اجرايش در حال انجام است.

 

منبع:هوافضاي جوان

براي دريافت اطلاعات بيشتر به سايت javanhavafaza.ir مراجعه كنيد

 




 

 



 




تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.